Hoeveel heb jij over voor je online vindbaarheid?
Gevonden worden op zoekwoorden die relevant zijn voor je onderneming. Daar heb je ongetwijfeld best wat voor over, toch? Zeker wanneer je gegarandeerd in de top van de zoekresultaten op bijvoorbeeld Google komt te staan met die zoekwoorden. Dat is dan ook prima mogelijk, maar dan wel tegen betaling. Deze vorm van online adverteren op zoekmachines wordt SEA genoemd, wat staat voor Search Engine Advertising. Maar hoe werkt dat precies en hoe kan jouw bedrijf hiermee boven de concurrentie komen te staan?
Hoog rendement tegen lage advertentiekosten
Een online advertentie maken, dat lukt vermoedelijk bijna iedereen wel. Maar een goede online advertentie maken, tegen zo laag mogelijk budget met een zo optimaal mogelijk resultaat en rendement? Dat is andere koek. Niet voor niets zijn er veel SEA specialisten, die ook steeds meer versplinterd raken vanwege de steeds nieuwere en uitgebreidere mogelijkheden en tools binnen de wereld van zoekmachine adverteren. Zo diep gaan we er hier niet op in. In een notendop komt het erop neer dat je relevante zoekwoorden aan een advertentie binnen een zoekmachine, laten we even Google aanhouden, koppelt. Welke zoekwoorden per dienst of product en advertentie het meest effectief zijn, wordt bepaald uit een zoekwoordenonderzoek. Hier wordt onderzocht of er überhaupt zoekvolume (en eventueel ook concurrentie, moeilijkheid en advertentiekosten) op het gewenste zoekwoord zit. Is dat het geval? Dan kan er een advertentie op het zoekwoord worden ingezet die je vanuit Google naar de betreffende webpagina, een zogeheten landingspagina, leidt.
Met SEA ben je direct online zichtbaar
Maar waarom zou je gaan betalen voor meer bezoekers, waarvan je nooit de garantie hebt dat ze ook tot een conversie leiden. Het meest simpele als wel het meest logische antwoord is, omdat je zichtbaar wilt zijn. Met SEO, de organische manier om via een zoekmachine zichtbaar te worden in de zoekresultaten, ben je maandenlang bezig vooraleer je hiervan echt resultaat merkt. Met SEA ben je direct zichtbaar en kun je heel specifiek je budget inzetten en strategie bepalen. Dit vergt steeds meer specialistische kennis en ervaring. Een SEA bureau kan jouw bedrijfsdoelstellingen op dit vlak het meest daadkrachtig vertegenwoordigen. Zij weten het beste resultaat te behalen vanuit een zo laag mogelijk budget voor je advertenties.
Wanneer begin je met SEA?
Wanneer je nou het beste kunt kiezen voor SEA? Dat is afhankelijk van jouw bedrijfsdoelstellingen, wat je business precies inhoudt en vertegenwoordigt en last but not least, je budget. Op het juiste moment zo efficiënt mogelijk zichtbaar zijn, het is nog niet zo eenvoudig. Daarom maken veel marketingbedrijven gebruik van de funnel. Heel summier uitgelegd is de funnel een richtpunt uit marketingperspectief naar de mate van bewustzijn van je (potentiële) klant. Hoe goed is iemand op de hoogte van jouw dienst of product? Dat verschilt per persoon of geclusterde groep en hierop wordt dan ook een specifieke strategie gericht. Omdat SEA gekoppeld is aan specifieke zoekwoorden waarnaar onderzoek is gedaan en je dus weet waarnaar jouw doelgroep op zoek is, kun je stellen dat dit deel van jouw doelgroep dus ook al op de hoogte is van wat bedrijven te bieden hebben rondom hun vraag. En is er vraag naar wat jij aanbiedt? Dan moet je klaarstaan met je advertentie natuurlijk! Je SEA uitbesteden is daarom niet onverstandig om zeker te zijn van het beste resultaat op het juiste moment.
Weet wat SEA kost, maar vooral wat het je oplevert!
Wil je weten op welke zoekwoorden jouw bedrijf, dienst en/of product het beste gevonden wordt? Tegen welk budget je met een advertentie het best kunt scoren? Hoe hier op voorhand al een bepaalde verwachting in wordt geschetst en je dus al grotendeels weet waar je aan toe bent, wat het je kost, maar vooral ook wat het je gaat opleveren? Laat je dan helpen door ervaren SEA specialisten van een online marketing bureau. Zij kennen de ins en outs, de nieuwste trends en tools en vooral de beste strategie om voor jouw unieke bedrijf in te zetten.